Een medicine ball (medicijnbal in het Nederlands) is een verzwaarde bal die je kunt gebruiken voor verschillende fitnessoefeningen. In dit artikel hebben we drie krachtige medicine ball oefeningen voor je op een rij gezet. Én leggen we uit wat het verschil is tussen een medicine ball, een slam ball en een wall ball.

Medicine ball, slam ball en wall ball – De verschillen

Medicine ball, slam ball, wall ball… deze ballen worden geregeld door elkaar gebruikt. Toch zijn er duidelijke verschillen tussen de verschillende ballen:

Medicine ball

Een medicine ball is een bal die niet gevuld is met lucht, maar met kurk of kunststof. Hierdoor is deze zwaarder dan een gewone bal. Je kunt deze bal bijvoorbeeld gebruiken om van de ene hand naar de andere te rollen tijdens een push up of voor het extra zwaar maken van een V-sit-up.

Slam ball

De slam ball is een niet-stuiterende rubberen bal die gevuld is met zand. Hierdoor is deze extra geschikt om mee te gooien / smashen, zonder dat die zal slijten. Je kunt een slam ball bijvoorbeeld tot over je schouder optillen en achter je weer laten vallen. Ze zijn vaak zwaarder dan een medicine ball of wall ball.

Wall ball

Een wall ball is zachter en groter dan een medicine en slam ball. Dit komt omdat de bal vaak gevuld is met zand en met wol aan de buitenkant. De wall bal is geschikter om over te gooien naar elkaar of om hoog tegen een muur aan te gooien en weer op te vangen. Er is zelfs een crosstraining oefening genoemd naar de bal.

3x medicine ball oefeningen

De volgende medicine ball oefeningen kun je gemakkelijk thuis doen. 

1. Push-ups

  • Ga in een opdrukpositie liggen. Rust je rechterhand op de grond en laat je linkerhand op een bal rusten.
  • Laat je borst vervolgens zakken tot ongeveer 2,5 cm boven de grond. 
  • Breng je lichaam weer omhoog.
  • Doe de push-up nog een keer, maar rol de bal naar de andere kant. Doe de oefening nu met je rechterhand op de bal.
  • Herhaal deze oefening een paar keer en wissel de bal telkens af. 

2. Reversed crunch 

  • Ga met je rug op de grond liggen. 
  • Strek je benen en houdt ze op een paar centimeter boven de grond.
  • Strek je armen boven je hoofd en houdt hiermee de bal vast. 
  • Breng je knieën naar je borst en strek ze omhoog.
  • Je armen houd je tijdens de oefening op hun plaats.
  • Herhaal deze beweging een paar keer.

3. Medicine ball clean

  • Ga stevig staan en zet je voeten op heupbreedte en de bal voor je voeten op de grond.
  • Zak door je knieën en pak de bal met gestrekte armen.
  • Houd je armen gestrekt tot je volledig staat.
  • Trek de bal naar je toe en kom weer naar squat positie.

Bonus: medicine ball HIIT workout voor thuis – 15 minuten

Wil je nog meer inspiratie? In de onderstaande video worden nog veel meer medicine ball oefeningen gecombineerd in een workout van 15 minuten. Aan de slag!

Medicine ball kopen – Waar moet je op letten?

Als je een medicine ball wilt kopen is het vooral belangrijk om te letten op het gewicht. Ze zijn al verkrijgbaar vanaf 1 kilo tot wel 20 kilo. Als je pas begint te oefenen met een medicine ball is het aan te raden om een wat lichtere bal te nemen. Naarmate je vaker oefent en de oefeningen steeds makkelijker gaan kun je het gewicht gaan ‘opvoeren’.

Ook kun je ervoor kiezen om ballen van verschillende zwaartes aan te schaffen, zodat je meer variatie kunt aanbrengen in de oefeningen.

→ Goedkope medicine balls van Bol.com – Vanaf € 12,99

Laat een Reactie achter