Wil jij thuis aan de slag met yogaoefeningen en ga je een yogamat kopen? Dan is het kiezen van de juiste yogamat belangrijk. In dit artikel zetten we de 5 beste yogamatten op een rij.

Beste yogamat kopen

Yogamat kopen? Dit moet je weten…

Er zijn yogamatten is allerlei soorten kleuren, materialen en gewicht. O, en de prijzen verschillen ook behoorlijk! Er zijn exclusievere lijnen met yogamatten en goedkopere yogamatten voor beginners.

Het belangrijkste verschil tussen yogamatten is de dikte. Dit bepaalt het gewicht en het comfort. Veel matten zijn gemaakt van PVC of TPE en zijn zo’n 4 mm dik. Dit is een prima dikte om je genoeg stabiliteit en grip te geven. Wel kan het voor sommige mensen iets té dun zijn, vooral als je snel last hebt van gewrichtsproblemen.

Daarom zijn er ook dikkere matten, bijvoorbeeld van 6 tot wel 15 mm. Deze geven meer ondersteuning en comfort. Dikkere yogamatten zijn wat minder makkelijk mee te nemen, omdat ze door de dikte ook iets zwaarder zijn.

Top-5 beste yogamatten voor thuis

1. TPE Positive Things yogamat →

beste yogamat

Deze yogamat van Positive Things is gemaakt van TPE (Thermo Plastic Elastomer) en is 6 mm dik. TPE is een synthetische rubber en hierdoor een duurzame keuze. Dit materiaal is namelijk biologisch afbreekbaar en gemaakt zonder giftige stoffen.

De yogamat is elastisch en zacht, maar heeft een stroeve boven- en onderkant. Hierdoor voelt het lekker comfortabel aan, maar heb je wel optimaal grip voor de verschillende oefeningen.

Bekijk reviews en prijs


2. Tunturi fitnessmat →

beste yogamat voor thuis

Extra dik is deze fitnessmat van Tunturi. De mat is gemaakt van stevig foam-materiaal van wel 15 mm dik! Hierdoor zorgt het voor optimale demping. Ideaal voor vloeroefeningen tijdens crosstraining of voor je yogaoefeningen tijdens de cooling down.

Het schuimrubber van de mat is makkelijk schoon te maken. Even een nat doekje eroverheen en je mat is weer fris voor de volgende workout. Extra handig: bij aanschaf van de yogamat krijg je er ook een tas bij waardoor je de yogamat gemakkelijk mee kunt nemen.

Bekijk reviews en prijs


3. Njoy Your Sports yogamat →

sportmat njoy

Deze sportmat van Njoy Your Sports is gemaakt van NBR zachtschuim en heeft een dikte van 10 mm. Zowel aan de voor- als achterkant heeft de mat antislip. De rand om de mat heen in een contrasterende kleur ziet er niet alleen leuk uit, maar beschermt de mat ook extra tegen slijtage. Hierdoor gaat hij dus langer mee.

Wat extra handig is bij deze yogamat is dat je geen tas nodig hebt om hem mee te nemen. Er is namelijk een handig draagkoord aan de mat bevestigd waardoor je deze op kunt rollen en eenvoudig kunt vervoeren.

Bekijk reviews en prijs


4. Rockerz Fitness yogamat →

top-5 yogamatten

De fitnessmat van Rockerz Fitness is gemaakt van duurzaam stevig foam en heeft een dikte van 6 mm. De mat blijft goed liggen en ‘plakt’ goed, waardoor je verschillende fitness- en yogaoefeningen kunt doen zonder uit te glijden.

Ook deze mat heeft een handig draagkoord waarmee je de mat op kunt rollen, strak kunt trekken en gemakkelijk mee kunt nemen. De yogamat is verkrijgbaar in drie kleuren: blauw, roze en zwart.

Bekijk reviews en prijs


5. Tunturi Fitnessmat Pro →

yogamatten

De laatste en tevens duurste in de rij is deze Fitnessmat Pro van Tunturi. Het is een mat die lekker dik is (15 mm) en jaren meegaat. Door de fijne dikte is de mat comfortabel in gebruik, maar blijft de mat ook goed liggen als je grondoefeningen doet.

Met de twee ogen die aan de mat zitten kun je deze netjes ophangen in een opbergrek. Sommige sportscholen en crosstraining boxen hebben zo’n rek, maar je kunt deze ook gemakkelijk thuis maken met twee haken. Natuurlijk kun je de mat ook gewoon oprollen en meenemen.

Bekijk reviews en prijs


Yoga en crosstraining, gaat dat samen?

O, jazeker! Misschien is jouw eerste gedachte bij yoga dat het iets ‘sufs’ of ‘zweverigs’ is. Maar niets is minder waar. Yoga kan een onwijs goede aanvulling zijn op jouw crosstraining workouts.

Waar je met crosstraining namelijk werkt aan je conditie en kracht, gaat het bij yoga vooral om flexibiliteit, ademhaling en focus. Met name bij yin yoga. Yin yoga is een yogavorm waarbij aandacht wordt besteed aan het voelen van tijd, ruimte en diepe ontspanning.

Het is een langzame vorm van yoga waarbij je meerdere minuten lang in één houding blijft. Door zo’n houding langere tijd aan te houden (en dus niet te bewegen) creëer je ruimte in je gewrichten en bindweefsel. Hierdoor draagt het bij aan de mobiliteit in onder andere je heupen en schouders. Deze mobiliteit heb je nodig voor crosstraining lifts en gymnastics.

Kijk bovenstaande video om je een goed beeld te vormen van yin yoga.

Waarom is yoga goed als crosstraining atleet?

Door yoga wordt de kans op blessures die mogelijk ontstaan door crosstraining kleiner. Het doen van yogaoefeningen na een crosstraining workout is dus een fijne manier om toe te passen als cooling down. Je zult minder snel spierpijn hebben!

Met crosstraining maak je spieren en gewrichten korter, terwijl yoga deze juist verlengt. Doordat je je lichaam op deze manier flexibeler maakt, kun je bewegingen uiteindelijk makkelijker uitvoeren.

Ook de ademhaling staat bij yoga centraal. Bij elke yogaoefening is je ademhaling leidend. Hierdoor kom je in een fijne flow terecht. Een flow die je ook kunt gebruiken bij het doen van crosstraining-oefeningen! Een goede ademhalingstechniek gaat verzuring tegen én leidt je door de oefeningen heen.

Kortom, genoeg redenen dus om een yogamat te kopen.

Lees ook: 5 yoga oefeningen voor crosstraining atleten

Laat een Reactie achter