De beste speed rope kopen in 2022

De beste speed rope van 2022 is de ZEUZ Speed Rope 2.0. Het merk ZEUZ richt zich specifiek op de CrossFit-markt met hun producten en ze werken samen met diverse CrossFit boxen. In dit artikel vind je alles wat je moet weten over speed ropes en krijg je de top-3 beste speed ropes op basis van reviews van CrossFitters.

Of je nu een ervaren atleet bent of pas net in een CrossFit box komt kijken, een speed rope mag niet ontbreken in jouw basisuitrusting. Maar waar moet je op letten? En wat is eigenlijk het verschil tussen een normaal springtouw en een speed rope?

Verschil tussen een normaal springtouw en een speed rope

Een normaal springtouw is een springtouw zoals je dat van vroeger kent. Ze zijn licht van gewicht, meestal gemaakt van plastic en de handvatten zijn relatief dik in vergelijking tot een speed rope.

Ben je op zoek naar een springtouw voor je warming-up of voor het doen van single-unders, dan voldoet een normaal springtouw. Als je echter aan de slag wilt met double-unders (of zelfs triple-unders), is een speed rope het meest geschikt.

Een speed rope is een springtouw dat gemaakt is van een dun staaldraad met daaromheen een coating. Door de stale kabel kun je meer snelheid maken en kost het minder kracht om het touw in beweging te houden. Je herkent speed ropes doordat de kabel in een hoek van 90° graden aan de handvatten vastzit. Het flexibele draailager ontwerp zorgt voor optimale rotaties die nodig zijn tijdens je CrossFit workout.

De handvatten zijn meestal gemaakt van aluminium zodat je goede grip hebt en nóg meer snelheid kunt maken. Echter zijn speed ropes ook verkrijgbaar met plastic handvatten en deze voldoen prima voor beginners. Je glijd dan alleen wat sneller weg als je zweet en ze zijn net wat minder duurzaam.

Let er bij plastic handvatten ook op hoe de kabel in verbinding staat met het handvat. Een plastic verbinding gaat eerder stuk dan een metalen verbinding. De speed ropes in ons top-3 lijstje hebben allemaal een metalen verbinding dus daarmee zit je sowieso goed.

Top-3 beste speed ropes voor CrossFit

Speed rope kopen? Dit zijn de beste CrossFit speed ropes van 2022, zorgvuldig gekozen door CrossFit atleten. Wij verkopen deze springtouwen zelf niet en dit artikel is hoofdzakelijk bedoeld om CrossFitters te helpen aan de beste speed rope.


1. ZEUZ Speed Rope 2.0 – Beste lagers

beste speed rope

Wil je écht serieus aan de slag met een CrossFit springtouw? Dan moet je de ZEUS Speed Rope 2.0 hebben. Deze speed rope bestaat uit een high-end metaaldraad met daaromheen een coating. Het heeft aluminium handvatten voor goede grip en roestvrijstalen kogellagers. Hierdoor kun je extra hoge snelheden behalen. Je kunt het dunne staaldraad daarnaast tot 3 meter verstellen.

Bekijk reviews en prijs


2. Tunturi Speed Rope – Aluminium handvatten

beste speed ropes

Deze speed rope van Tunturi bestaat ook uit een staaldraad van 3 meter met een pvc-coating. Het is een duurzaam CrossFit springtouw dat wel tegen een stootje kan. De handvatten zijn van aluminium en kunnen dus niet breken. Je kunt het springtouw eenvoudig verstellen zodat je de juiste lengte hebt voor jouw lichaam. Later in dit artikel leggen we stap voor stap uit hoe je dit doet.

Bekijk reviews en prijs


3. Panathletic Speed Rope

speed rope

De CrossFit speed rope van Panathletic is zeer geschikt voor CrossFit, maar ook voor fitness en verschillende vechtsporten zoals boksen. De roestvrijstalen kogellagers zorgen ervoor dat de stalen top van het handvat supersnel kan bewegen. Het touw is daarom zeer geschikt voor het bereiken van een hoge snelheid. De handvatten zijn gemaakt van plastic en daarom minder geschikt voor gevorderden.

Bekijk reviews en prijs


Zo stel je een speed rope af op jouw lengte

Je koopt natuurlijk een speed rope die aansluit bij jouw lichaamslengte. Haal je speed rope echter uit de verpakking, dan zul je zien dat de kabel nog aan de lange kant is. Je zult het touw, of het dunne staaldraad, dus moeten inkorten. Maar hoe?

Een eenvoudige manier om de gewenste lengte te bepalen van je speed rope is door er met één voet op te gaan staan, de handvatten vast te pakken en deze strak te trekken. Hierbij mogen de handvatten niet boven de schouders uitkomen. Het stuk touw dat je niet gebruikt kun je er gewoon afknippen. Zie in de onderstaande video hoe je dit stapsgewijs doet.

Ben je een beginner, dan kan het fijn zijn om het touw net wat langer te houden zodat je goed kunt oefenen (je hebt dan meer marge). Een gevorderd CrossFitter wil dit juist niet want dit gaat ten koste van efficiëntie en dus jouw score tijdens een WOD.

Als je het afstellen liever door een expert laat doen, dan kun je jouw speed rope gewoon meenemen naar je CrossFit box. Een goede CrossFit coach heeft dit in no-time voor je geregeld.

Hoe werkt touwtjespringen in CrossFit?

Touwtjespringen kan toch iedereen? Nou, schijn bedriegt. Toen ik 5 jaar geleden begon met CrossFit maakte ik al vrij snel kennis met speed ropes en double-unders.

Het heeft zeker een paar maanden geduurd voordat ik de techniek onder de knie had. De juiste timing, het juiste ritme én goede coördinatie zijn belangrijk. Maar als je de double-under eenmaal beheerst, kun je er onwijs veel voordelen van ervaren.

Dan is een speed rope een handig sportitem dat je standaard in je tas wilt hebben en kunt gebruiken in jouw CrossFit box, maar ook voor thuis of zelfs op reis. Je neemt een speed rope makkelijk mee en kunt het overal doen (binnen of buiten).

Wat zijn de voordelen van een CrossFit springtouw?

Veel CrossFitters kopen dus een eigen speed rope. Dit doen ze bijvoorbeeld omdat de speed ropes in hun CrossFit box al versleten zijn of niet optimaal zijn afgestemd op hun lichaamslengte. Daarnaast vinden veel CrossFitters het ook fijn om thuis de double-unders te oefenen, zodat ze tijdens trainingen beter voor de dag komen.

Gezondheidsvoordelen van touwtjespringen

  • Je kunt je conditie trainen door de snelheid (en door jezelf hierin doelen te stellen).
  • Je traint dus je uithoudingsvermogen, maar ook spiergroepen als je armen, borst, schouders, buik en uiteraard beenspieren. Je versterkt hiermee zowel je botten als je spieren.
  • Je verbetert je coördinatie en motoriek. Je handen en voeten moeten goed samenwerken tijdens touwtjespringen, omdat een precieze timing belangrijk is.

Expert tip: begin nooit koud aan double-unders en zorg er eerst voor dat je spieren warm zijn. Bij double-unders komt er bijvoorbeeld best wat spanning te staan op je kuiten doordat je relatief hoog moet springen. Als je kuiten nog niet warm zijn, loop je het risico op een zweepslag. Begin dus eerst met single-unders totdat je spieren warm zijn.

3 oefeningen die je kunt doen met een speed rope

Zie hieronder de 3 meest voorkomende oefeningen met een speed rope. Nogmaals, de speed step en de single-under kun je ook prima doen met een normaal springtouw. Voor double-unders is een speed rope de juiste keuze.

1. Speed step

Speed steps is een oefening waarbij je niet echt aan het springen bent, maar waarbij je om en om met je voeten over het touw heen ‘stapt’. Zodra het touw de grond raakt stap je eerst met je ene voet en daarna meteen met je andere voet over het touw. Daarna begint de beweging weer opnieuw.

2. Single-under

Bij de single-under gaat het touw één keer onder je voeten door per sprong. Je maakt een sprong op normale hoogte. Je pauzeert niet tussen de sprongen door en maakt dus geen tussenhupje (zoals je dat als kind waarschijnlijk deed). Zorg ervoor dat je hielen de grond niet raken.

3. Double-under (typische CrossFit oefening)

De double under vraagt wat geduld maar zie je vaak terug in CrossFit WODs. Met een double-under komt het touw twee keer onder je voeten door per sprong. Klinkt simpel, is het niet.

Hiervoor moet je eerst de single-under goed onder de knie hebben. Begin daarna eens met één double-under. Dus spring en laat het touw twee keer onder je voeten gaan en doe daarna niks. Als je dit onder de knie hebt kun je het langzaam uitbouwen.

Dit vind je vast ook interessant: Top-3 beste CrossFit schoenen

Laat een Reactie achter